דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

ארץ הענן הלבן הארוך

מאת: מור דניאל

ניו זילנד היא לא רק בירת האקסטרים, המקום בו צולם שר הטבעות והבית של עופות הקווי המפורסמים, היא מתהדרת גם בתעשיית יין משובחת שלא מפסיקה להתפתח ולהמציא את עצמה מחדש.

בשבוע האחרון הרחבנו את מדף יינות ניו זילנד שלנו עם שחקן חדש - סדרת היינות האנרגטית - נאד. אז לפני שנספר לכם קצת על היינות, על הכרמים ועל העשייה, קצת על ההיסטוריה של הגפן והיין במדינה הקטנה, אותה נוהגים לכנות ״ארץ הענן הלבן הארוך״ (=״אאוטארואה״):
בשנת 1835 התיישב באזור האי הצפוני אנלוג בריטי בכיר בשם, ג'יימס בוסבי, שכבר אז זהה את הפוטנציאל הגדול שטמון באדמות החדשות הסובבות אותו. הכרם הוותיק בניו זילנד ניטע בשנות החמישים של המאה ה-19 על-ידי אנשי מיסיון קתולים ממוצא צרפתי שהגיע לאזור מפרץ הווקיי, שאף הוא מהווה חלק מהאי הצפוני. מהגרים קרואטים מחופי דלמטיה שהתיישבו בראשית המאה ה-20 באזור אוקלנד, לא רק נטעו גפנים, אלא גם ייצרו מהענבים יינות שולחניים פשוטים וגם כמה יינות קינוח. אך את אבן הפינה לייצור יין  במדינה הניח הצייר הבריטי, ויליאם הנרי בטהם, שביחד עם אשתו הצרפתייה נטעו בסוף המאה ה-19 גפני פינו נואר וסירה באזור עמק וואיופאי.

היינות הראשונים שיוצרו זכו להצלחה גדולה. למרות זאת עד לשנות השבעים של המאה הקודמת היין והגפן לא הצליחו לבסס את מעמדם על אדמות המדינה, הסיבות לכך נעוצות בין השאר במיקוד ביצוא חקלאי ובבירות וכן ברגולציה וביתר איסורים שהערימו קשיים על כל המבקש לייצר יין במדינה זו. כבר בשנות השישים נכנס חוק לפיו שעות הפתיחה של ברים במדינה יסתכמו בשעה אחת בלבד, בין שש לבין שבע בערב, שעה בה עושים הפועלים את דרכם בחזרה אל ביתם לאחר יום עבודה. רק בשנות השמונים חלו שינויים במפת הסחר העולמית וניו זילנד החלה לחפש הזדמנויות כלכליות חדשות, כאלו שיוכלו לתרום לשגשוג כלכלת המדינה והתשובה נמצאה בקידום ובהקצאת משאבים לבניית תעשיית יין. 



העובדה שהמדינה מוקפת בים תורמת להתגבשות של טרואר המורכב מקיצים קרירים ומחורפים קלים. גם בחודשים החמים הלילות קרים, עובדה שמאפשרת לענבים, במהלך הבציר, לשמור על חומציות גבוהה, וניתן לייצר מהם יינות פריכים ומלאים. גם האדמות בניו זילנד מתאימות מאוד לייצור יין, הן קשות ומורכבות מגיר גיר ומאבן חולית ייחודית המכונה (Greywacke).  בניו זילנד מייצרים כיום רק 1% מכלל ייצור היין העולמי, אולם עובדה זו אינה מונעת ממנה לענוד את כתר ״בירת הסוביניון בלאן העולמית״. המדינה הקטנה זאת, שמורכבת מאיי הצפון והדרום, היא הבית של קרוב ל-500,000 דונם כרמים בהם שולט הזן הפופולרי. מרלבורו, נחשבת ללב התעשייה וגם למקום בו נולד אותו סוביניון בלאן קלאסי שטעמו ניתן לזיהוי בקלות: ארומה עשבונית, שפע ריחות של פריחה ושל פירות טרופיים (כמו פסיפלורה, גיואבה, מנגו) בשלים ורמז להדריות (ליים, אשכולית אדומה) מענגת.  

את יינות הסוביניון בלאן מניו זילנד נהוג לחלק לשתי סגנונות בהתאם לטרואר בו יוצרו: האחד יוצר מכרמי האי הדרומי הקריר והוא מתאפיין בחומציות גבוהה וברעננות והשני, המתחרה לו, יוצר מכרמי האי הצפוני והחמים והוא מתאפיין בטעמי פירות בשלים יותר.
ובחזרה לארץ ישראל - יינות נאד שלאחרונה קיבלנו בברכה אל המדפים. מאחורי סדרת היינות הזו עומד ברנט מאריס, שגדל לנופי הגפנים הראשונות שניטעו באזור מרלבורו שכמה מהם אף ניטעו על-ידי אביו ושהיה לראשון שלמד ייננות באופן מסודר וחזר לניו זילנד לייצר בה יין.

כיינן צעיר הוא עמד מאחורי פיתוח שני מותגי יין גדולים בניו זילנד Oyster Bay ו- Wither Hills. בשנת 2003 הוא החליט לייסד את מאריסקו ויניארדס, חברה לייצור יין שתמשיך את המורשת שהותיר לו אביו אך גם תפתח יינות חדשים ממספר אזורי יין בעלי פוטנציאל בלתי רגיל. אחת מהסדרות המובילות שמיוצרות בחברתו החדשה היא נאד. יינות נאד מיוצרים מכרמים שנטועים על גדות נהר הוואיאפאי אותם רכש ברנט ערב חניכת החברה החדשה שלו ובהם הוא נטע את הזנים המובילים בתעשיית היין הניו זילנדית כיום: סוביניון בלאן, פינו נואר ופינו גרי. שם המותג, נאד, שהושק בשנת 2006 נקרא על שם אחת מהפסגות הגבוהות ביותר מדרום-מזרח לכרם בו שיחק בילדותו. את הסדרה הזו הגדיר ברנט כבעלת נימה אישית המכילה את זכרונות ילדותו. האתוס מבחינתו הוא - ״צעיר בלב״. ואכן יינות נאד מצליחים להעביר לשותה אנרגיה נמרצת וחיניות, פשוט רצון לצאת להרפתקאות. 


יינות נאד אותם תוכלו לרכוש אצלנו הם:
נאד סוביניון בלאן, שיוצר כמובן מכרמי עמק וואיופאי, דרומית למרלבורו ושמתאפיין במינרליות, בהדריות ובחומציות נעימה


נאד פינו גרי מרתק, זן שהפך בשנים האחרונות לאחד מהבולטים בתעשיית היין הניו זילנדית.

יינות מניו-זילנד ואוסטרליה לחצו כאן >

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים