דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

גבעת קורטון המפורסמת שבחבל בורגון

מאת: מור דניאל

תרצו להכיר קצת יותר את יינות הגבעה המבוקשים? את הכרמים מהם יוצרו היינות נתן הקיסר קרל הגדול במתנה לקהילה הדתית של Saint Andoche de Saulieu בשנת 775, ייצרו מיבולם יינות במהלך כאלף שנים עד המהפכה הצרפתית. הגבעה מהווה גבול טבעי בין אזור הקוט דה בון לבין הקוט דה נואי.

כל חובב מושבע של זן השרדונה או כל שותה שנפל שבי בקסמיו של זן הפינו-נואר חייב להכיר את אחת מהגבעות המפורסמות בעולם היין. הגבעה המזוהה ביותר עם גדול שליטי אירופה בימי הביניים, בן השושלת הקרולינגית, הקיסר הראשון של האימפריה הרומית הקדושה, שהעריץ את היינות שיוצרו מגפני הגבעה - קרל (שארלמאן) הגדול. יודעים על איזו גבעה אנחנו מדברים? איפה היא נמצאת? כן, כן, צדקתם!גבעת הקורטון המפורסמת המתנוססת באזור הקוט דה בון שבחבל בורגון הצרפתי שכרמיה אף היו בבעלותו של הקיסר המהולל.

 

תרצו לטעום את יינות הגבעה המפורסמת? אז קודם כל ולפני הכל נשתף אתכם שבמהלך החודש הקרוב נקיים כמה טעימות חגיגיות של יינות גרנד קרו נדירים מבורגון במהלכן נטעם כמה יינות שיוצרו מכרמי הגבעה המלכותית.
תרצו להכיר קצת יותר את יינות הגבעה המבוקשים? את הכרמים מהם יוצרו היינות נתן הקיסר קרל הגדול במתנה לקהילה הדתית של Saint Andoche de Saulieu בשנת 775. חבריה עיבדו אותם וייצרו מיבולם יינות במהלך כאלף שנים עד למהפכה הצרפתית (1789) שטרפה את כל הקלפים. לאחריה הועברו חלקות הכרם לרשות יזמים פרטיים שהשכילו לרכוש ולהרחיב את שליטתם באדמות. הגבעה מהווה גבול טבעי בין אזור הקוט דה בון לבין הקוט דה נואי.




כרמיה, שמשתרעים על פני שטח של כ-1450 דונם, נטועים בשלושה מפנים: מזרח, דרום ומערב בגובה שבין 280 לבין 330 מטר מעל פני הים ונחלקים בין שלושה כפרים: Aloxe Corton, Ladoix Serrigny  וכן Pernand Vergelesses. בחודש יולי 1936 זכו כרמי הגבעה בהכרה (AOC) והוגדרו חוקים ברורים בנוגע לטיפול בהם ולייצור יינות מיבולם. על הגבעה מותר לנטוע שני זני ענבים בלבד: פינו נואר או שרדונה. הראשון נטוע, בדרך כלל, בחלק הנמוך יותר של הגבעה והשני בחלק הגבוה יותר. כ-720 דונם מתוך כרמי הגבעה, שנטועים על מדרון בראשה, הוגדרו - גרנד קרו. (חלקה טובה מאוד, הדירוג הגבוה ביותר של יינות בורגון). הפרופיל הקלאסי של יין אדום שיוצר מענבי הגבעה נחשב לעשיר בארומה של סיגליות, עור ואדמה, הטאנין גבוה יחסית וליין פוטנציאל יישון גדול מאוד. היינות הלבנים הגדולים של הגבעה, שיוצרו כאמור, מחלקות הגרנד קרו שנטועות על ראשה, נחשבים למשובחים שביינות הלבנים של בורגון. הם התפרסמו בזכות שילוב הרמוני בין טעמי פרי (למשל תאנים או אגסים אפויים) לבין מינרליות ייחודי.

שמות היינות המיוצרים מהכרמים הנטועים בראש הגבעה עשויים, לא אחת, לבלבל את הצרכן: היינות האדומים שעל התווית שלהם מופיע ״Le Corton Grand Cru״ יוצרו מענבי מספר חלקות הנטועות על ראש הגבעה. באם יוצר היין מענבי חלקה ספציפית יציין היצרן את שמה, למשל, ״Corton Greve Grand Cru״.
חוקיות דומה מתקיימת גם בנוגע לתוויות היינות הלבנים: תווית עליה נכתב ״Corton Charlemagne Grand Cru״ מציינת שהיין יוצר מענבי מספר חלקות הנטועות על ראש הגבעה. מבחינה היסטורית נתקיימה הבחנה בין כרמי ״Corton Charlemagne״ לבין כרמי ״Charlemagne״, אולם זו בטלה לאחר מאבק בין שלושת הכפרים שחולקים את כרמי הגבעה סביב השימוש בשם ״Corton״ לכרמיהם ועל תוויות היינות שלהם. כיום יהיה זה נדיר לפגוש על תוויות הבקבוקים שימוש בשם ״Charlemagne״  בלבד.

אז מה אתם אומרים? מתחשק לכם לטעום כמה מיינותיו של הקיסר קרל הגדול? תרצו להכיר כמה יינות שרדונה שנחשבים לדוגמא ולמופת ברחבי העולם כולו? 
 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים