דילוג לתוכן דילוג לתפריט דילוג לחיפוש תפריט נגישות

משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר   משלוח חינם ברכישה מעל 300 ₪ לרוכשים באתר

כל מה שחשוב לדעת על יינות שבלי

מאת הסומלייה שלנו, מור דניאל

מהו יין שאבלי/ שבלי? מה כל כך מיוחד בו, ומה הופך אותו לכל כך טרנדי בקרב חובבי יין.

שבלי (chablisהוא שם אזור היין הצרפתי המתהדר בייצור יינות שרדונה קלילים, נמרצים ונעימים מכרמים הפזורים על הגבעות המקיפות כפר קטן שאף הוא עונה לשם שבלי.. אזור יין מפורסם זה שוכן בפינה הצפון מערבית של בורגון, כ-100 ק״מ מדיז׳ון, המתייחד בקרקעות המתוארכות לתקופת היורה המאוחרת ומהוות תוצר גיאולוגי בן למעלה מ- 180 מיליון שנה. הן מורכבות חימר וגיר מפוררים וקליפות של צדפות מאובנות זעירות. הודות לקרקע יוצאת דופן זו, יינות שבלי מתאפיינים במינרליים, בפריכים ובעדינים. שלא כמו יינות שרדונה אחרים המיוצרים בחבל בורגון, רוב יינות שבלי אינם מותססים או מתיישנים בחביות עץ אלון (להוציא יינות הגרנד קרו), ועל כן הסגנון והטעם שלהם שונים. סגנון זה - של יין שרדונה שלא התיישן בעץ, הפך לנפוץ מאוד ברחבי העולם בעקבות ההיכרות וההערכה הרבה לה זכו יינות שבלי. אז איך נזהה יין שבלי? קווים כלליים לדמותו של אזור זה:

יינות שבלי מיוצרים 100% ענבי שרדונה והם נחלקים ל-4 אפלסיונים, לפי ההגדרה המצוינת על התווית של הבקבוק: שבלי וילאז׳, פטיט שבלי, שבלי פרמייה קרו ושבלי גרנד קרו (ככל שההגדרה ספציפיות יותר איכות היין גבוהה יותר).

  1. שבלי וילאז׳(: (AOC Chablisכרמים שסווגו בשנת 1938, מהווים חלק מהשטח ההיסטורי של שבלי ונטועים מסביב לכפר שבלי ולכפרים הסמוכים לו על הקרקעות הקלאסיות המזוהות עם האזור. יינות שבלי וילאז׳ הם רוב היינות המיוצרים באזור זה.
  2. פטיט שבלי (: (AOC Petit Chablisכרמים שסווגו בשנת 1944 ואינם מהווים חלק מהשטח ההיסטורי של האזור אלא הרחבות חדשות יחסית. הם ממוקמים בעיקר בעיקר בחלקים מישוריים של האזור שבהם הגפנים נטועות במפנה צפוני, על אדמות פורטלנדיות פחות עשירות בחימר ובמאובנים וחשופות להרבה יותר רוח. יינות פטיט שבלי נוטים להיות פירותיים יותר, בעלי חומציות גבוהה יותר והרבה פחות מורכבים.
  3. שבלי פרמייה קרו(: (AOC Chablis Premier Cruכרמים שסווגו בשנת 1938, בדרך כלל נטועים על קרקעות בעלות ריכוז גבוה יותר של גיר ובמפנה טוב יותר מול השמש, בהשוואה לחלקות הוילאז׳ והפטיט שבלי. פרופיל יינות הפרמייה קרו נחשב עשיר מאוד והמינרליות בהם דומיננטית יותר. בשבלי קיימות 40 חלקות פרמייה קרו המוכרות באופן רשמי, אולם להן תתי-חלקות שלא תמיד מוכרות בחוקי היין של האפלסיון ובקרב הצרכנים.
  4. שבלי גרנד קרו( (AOC Chablis Grand Cr:כרמים שסווגו בשנת 1938, נטועים במפנה דרומי בראשו של מדרון אחד, לאורכו של נהר הסריין ונחלקים ל-7 חלקות (כ-1000 דונם). ואלו שמות החלקות מהצפונית ביותר לדרומית:  Preuses, Bougros, Vaudésir, Grenouilles, Valmur, Les Clos ו-Blanchot. הטרואר בחלקות הגרנד קרו משתנה אך אידיאלי להבשלה אופטימלית של זן השרדונה. היינות המיוצרים מיבולי החלקות הללו הם היינות האיכותיים ביותר באזור, בעלי פוטנציאל יישון ויצרנים רבים נוטים להתסיס או להתסיס וליישן אותם בחביות עץ אלון.

ומה בנוגע לטעמים המאפיינים את יינות שבלי?

יין משבלי מתואר לעתים קרובות כבעל ניחוחות של הדרים או פריחה לבנה וטעמים של פירות לבנים כמו אפרסק או אגס והמינרליות תמיד שם. אחת התכונות הבולטות והממכרות ביינות שבלי היא הסיומת העוקצנית, הארוכה והאין סופית - תוצר של החומציות הגבוהה המאפיינת אזור יין קר זה. הסיבות העיקריות לטעם הייחודי ולאלגנטי המאפיינת את יינות שבלי הם מסורת ייצור היין העתיק הקיימת באזור, האקלים הייחודי והקרקעות יוצאות הדופן שבו. הכרת הייחוד של אזור שבלי תסייע לכם לרכוש יינות באיכות טובה יותר. חלקות הכרם הטובות ביותר בשבלי נטועות על קרקעות חימר, גיר ומאובנים בהירות שנוצרו לפני מיליוני שנים ועונות לשם Kimmeridgian. זהו אולי סודם העיקרי של יינות שבלי והסיבה לטעם המינרלי, לפריכות ולעדינות המאפיינים אותם. הקיץ בשבלי חם ואידיאלי, אולם מזג האוויר בעונות המעבר מאתגר מאוד; כפור באביב או גשמים עזים בסתיו הם תופעות שכיחות שעלולות לפגוע בבציר כולו.

אף על פי ששבלי הוא חלק מחבל בורגון רבים רואים בו חלק מאזור יין אחר - שמפיין - זאת משום שהם חולקים מאפייני טרואר ובעיקר את קרקעות ה-Kimmeridgian ההיסטוריות. אגב, חלקות מסוג זה מצויות גם בדרום אנגליה. לאלה מביניכם שמחפשים שבלי מזן שהוא אינו שרדונה, לפי חוקי היין המקומיים שרדונה הוא הזן היחיד המותר לגידול וייצור באזור שבלי, אולם 13 ק״מ דרום מערבית לשבלי שוכנים 2 כפרים: סן ברי שבו נטועות חלקות סוביניון בלאן וסוביניון גרי, ולרנסי שבו נטועות חלקות פינו-נואר. אז עכשיו, אחרי שאתם מכירים כמו שצריך את אזור שבלי הגיע הזמן להתנסות בכמה יינות המיוצרים באזור:

לרכישת יינות שבלי >>

     

 

 

 

הצטרף למועדון החברים שלנו

וקבל הטבות ומתנות

להצטרפות  >

אנחנו רואים תמיד את חצי הכוס המלאה.

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו ותקבלו מידע על אירועים, סדנאות ומוצרים חדשים באתר ובסניפים

תנאי השימוש באתר
delivery icon
משלוח חינם מעל 300 ₪
איסוף חינם מהסניפים
איסוף חינם מהסניפים